MENTERI KABINET & pAKLAH

Go down

MENTERI KABINET & pAKLAH

Post  AbgD.CM-BSB on 10/06/08, 03:41 am

Menteri Kabinet dan paklah...

pertimbangan apakah yg ada dlm pikiran mereka..
tergamak menaikkan minyak sampai hampir 80 sen sltr..
aku cuma nampak muka paklah, shahrir dan disebalik tabir mestilah matNor songkok besar tuu..menteri2 lain maybe cuma angguk2 ikut telunjuk..

yerlah.."apalah sangat 2.70 berbanding gaji aku yg lebih RM45K sbulan..
lgpun aku ada elaun transport..elaun entertaiment..elaun pembantu rumah..elaun itu dan elaun ini.. Tol pun aku takyah bayar dr ppoket aku, (saman pun aku tak bayar), parking pon takyah risau..kete aku standby jer tepi jalan tuu.." Mungkin itulah yg berlegar dlm benak setiap menteri kabinet yg bertanggungjawab dlm kenaikkan minyak nie..

yg tak terasa dgn kenaikkan minyak ni pastilah remaja remaji..yg duk taip sms dan anta kat tv8 dan tv9..taksilap sy satu sms RM0.50..so apalah sgt RM0.80...

tapi bagi rakyat yg ada tanggungan dan tanggungjawab..kesan nya besar..dan akan berkembang menjadi lebih besar..spt merendam gelang getah dlm minyak gas..makin lama makin besar..

dreber2 lori, dreber bas, dreber teksi..dreber ambulans, dreber lori Gardenia,..
tukang cuci, tukang sapu, tukang masak, tukang itu dan tukang ini..
peniaga2 kecil..yg meniaga air, nasik kerabu dan mee hoon goreng di pasar malam..
mereka ini berkejar dr satu tapak pasar malam ke satu tapak pasar malam..
posmen2, pegawai2 bomba, kerani2, peon2 sekolah, pekerja2 di kedai2 kecil, pekerja kilang2 kecil..cikgu2 ..misi2, dan setiap dr mereka ini ada familly yg mereka kena suapkan setiap hari dan malam..
mereka ini terkesan secara langsung kerana kenaikkan ini..kerana mereka bergerak ..setiap gerakkan memerlukan tenaga ..dan s=zaman skang nie, tenaga tu dipanggil bahan bakar dlm bentuk kiloJoule yg titukar kpd tenaga kinetik..

Mereka juga terkesan secara tidak langsung melalui tindakbalas berantai hasil dr kenaikkan minyak..dek kerana rege minyak naiklah, maka kos pengakutan automatik akan naik..lori bawa ikan tpaksa naikkan upah..lori bawa bawang pun naikkan upah..smua akan naikkan upah..
nak taknak, brg akan jadi mahal..seetakat mana k'jaan nk kawal..lama mana..luas mana..kalu pun kawal..k'jaan akan tekan jugak golongan ini..jgn lupa..depa tanggung kos pengakutan yg tinggi..double dr sblum nya (Diesel).. tak adil lah kalau nak suruh depa absorb..depa takde elaun pengakutan..tak macam pak menteri yg naikkan harga minyak.

Sy mennyambut baik saranan MP Salehuddin Ayub agar k'jaan istiharkan potongan elaun kpd MP..walaupun tak berapa sen..kita mahu tengok MP mana yg suka bila "subsidi" depa kena potong..

Kenaiikan minyak dunia adalah fenomena..tapi PETRONAS bukan tidak bagi pulangan untung kpd goverment utk diagihkan kpd rakyat..RM355 billion setakat ari ni dh d bagi..berapa banyak tu..? Katanya mahu guna utk bende lain..utk kebaikkan negara..ayat sama digunakan ketika k'jaan naikkan minyak 30 sen dulu..yg kemudian disusuli dgn kenaikkan tol sehinga 50-70 sen sepondok.. katanya nk baiki mutu pengakutan awam..yg sy nampak mutukali kena tembak..mutu lain tak nampak ada improve..Komuter masih delay tak berkesudahan..LRT masih sesak se sesaknya..spagetti line kt KL Sentral, tak caya pegi lah hari kerja ,lepak kat situ sekitar jam 8 pagi.

katanya nk kawal..tapi yg dia kawal cuma mulut2 yg bersuara lantang dijalan2 yg dikengkang..
harga barang naik juga..minyak masak, gula, teppung,susu, milo, parking berbayar naik juga..sampai 2 kali lipat..itu cerita dulu..masa minyak naik 30 sen..

katanya RM625 akan dipulangkan kpd rakyat..amik buat apa kalu nk pullang kan balik..? ke nak kelong (putar belit) yg di ambil berbolong2..yg dipulangkan sekelumit..
yg kena kesannya seantero negara..yg dpt RM625 cuma pemilik kete bwh 2000cc..mcmlah si kaya tak mampu beli kete bawah 2000 cc..kalu Camry mampu beli..apalah sgt nk beli myVi sbijik lagi..
yg kompem putih mata rakyat miskin yg mmg tak mampu beli kete..nasik lemak depa naik juge..susu anak2 depa naik juge..ikan depa naik juga..


Menteri kabinet yg ada...sudahlah..jangan bersandiwara..
masanya akan tiba..bila korang dihadapkan ke sana..
yg fakir dan miskin akan mendakwa...
tatkala lidah kau tiada bersuara..
kuasa pula hilang entah ke mana..

Kpd rakyat2 yg tidak terkesan..
tolonglah insan sekelilingmu...
kerana kamulah..mereka teraniaya....

ZAM_BSB.
avatar
AbgD.CM-BSB

Posts : 33
Join date : 2008-06-02
Location : Saigon,Vietnam

View user profile

Back to top Go down

Re: MENTERI KABINET & pAKLAH

Post  arman on 10/06/08, 04:02 pm

dengar cite harga minyak nak naik lagi.. ikut harga pasaran... mungkin jadi rm4 inggit..
avatar
arman

Posts : 71
Join date : 2008-05-22
Location : Shah Alam/Selangor

View user profile http://armanibrahim.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: MENTERI KABINET & pAKLAH

Post  Rosli on 30/06/08, 12:27 pm

Dgr cerita start 1 Julai TNB akan naikkan tariff..
SYABAS pun dah mohon utk naikkan tariff..

Ape kes???

Lu PK la sendiri Nabil...
avatar
Rosli

Posts : 16
Join date : 2008-06-30
Location : KL

View user profile

Back to top Go down

Re: MENTERI KABINET & pAKLAH

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum